zondag 19 april 2009

Sonntag Morgen



Vanmorgen om 6.30 opgestaan. 
Het was de laatste 'vrije' dag, en we wilden gaan wandelen in de bergen. Maar eerst wilde ik nog een rondje draaien met de Quest.
Het weer was uitstekend, net boven de 3 graden dus tijd om voor het eerst met de deksel dicht te rijden. 
Van Bubendorf over de Kantonsstrasse naar Liestal ging weer knoer hard. Dus diep wegduiken in de Quest, net de ogen over het randje, pet op. Zo werden alleen de oren flink koud. Met een beetje trappen rij je hier toch al snel over de 60 kilometer. 
Ook verder richting Basel gaat alles voortreffelijk en vooral ook heel snel. Doordat de weg bijna altijd licht daalt komt het zelfs voor dat je in de bebouwde kom over de 50 rijd, en dat is voor iedereen toch wel erg ongewoon. Wat blijft is vrijwillig bijremmen.
Na Basel rij ik richting Delemont. Vanaf hier gaat het licht omhoog. In Dornach (het wereld middelpunt van de antroposoven) kies ik ervoor om de Gempen omhoog te fietsen. 4,5 kilometer met een gemiddelde van 5%, geloof ik. 
Nu komen de vroege vogels op de racefiet met gemak aan mij voorbij. Ik vind dat vanmorgen eigenlijk wel OK. Ik rij lekker rustig, maar vooral ook langzaam, de berg op. Meer zorgen maakte ik me over de afdaling. Deze is kort, maar daarvoor ook behoorlijk steil. Ik maakte me vooral zorgen over de Remmen, want ik wist dat onderaan de berg een voorrangsweg op me wachte. En dus een volledige stilstand noodzakelijk zal zijn, terwijl de berg ook daar nog behoorlijk steil is. 
Ik koos ervoor om pompend te remmen. Maar ik moest toch alwel flink lang remmen om niet alleen de snelheid te stabiliseren maar ook daadwerkelijk enige vertraging in het voertuig te brengen. 
Goed, ik ben heelhuids beneden aangekomen. Geen remmen geroken en geen ongeluk gemaakt. 
Daarna ging het van Ziefen weer licht naar beneden naar Bubendorf. De Quest rijdt dan als een trein, maar ook hier dwingt de beperkte remwerking (lange remweg) je tot een wat overdreven defensieve rijstijl ................ de(ze) Quest gaat als een raket maar remt ook zodanig, en dat is wel jammer. Misschien is hier nog wat aan te doen, behalve een remparachute.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten